Täydellinen mökkiloma Lomalehdossa

Olimme jo kauan haaveilleet mieheni kanssa yhteisestä mökkiviikonlopusta. Omaa mökkiä meillä ei ole ja halusimme pois kotoa, arjen ulkopuolelle rentoutumaan ja nauttimaan yhteisestä ajasta.

Emme kuitenkaan halunneet lähteä kotoamme Mikkelistä kauas, sillä aikaa mökkeilyyn oli vain viikonloppu ja halusimme käyttää sen rentoutumiseen, emme autossa istumiseen. Lomalehto valikoitui paikaksi oikeastaan sattuman kautta. Perjantain koitettua pakkasimme kimpsumme ja kampsumme ja lähdimme ajelemaan kohti Lomalehtoa.

Navigaattori opasti meidät perille asti, tosin paikka oli todella helppo löytää ja olisimme varmasti osanneet sinne ilman navigaattoriakin. Olimme sopineet Lomalehdon omistajapariskunnan kanssa, että tapaamme heidän kotonaan ja suuntaamme siitä sitten yhdessä Mäntyniemi-mökillemme ja näin myös teimme.

Vastaanotto oli todella lämmin, tunsimme olomme enemmän kuin tervetulleiksi. Uta esitteli meille mökin ja pihapiirin, antoi avaimen ja pyysi soittamaan, jos jotain kysyttävää ilmenee.

Utan lähdettyä jäimme purkamaan tavaroitamme ja tutustumaan mökkiin tarkemmin. Olimme katsoneet kuvia mökistä Lomalehdon nettisivuilta ennen tuloamme, mutta täytyy sanoa, että yllätyimme silti melkoisesti astuttuamme mökkiin sisälle.

Mäntyniemi-mökki oli sisustettu todella kauniisti. Huomiomme kiinnittyi heti ihaniin, kotimaisiin tekstiileihin ja upeisiin yksityiskohtiin, joita mökissä oli paljon. Mökissä vallitsi kotoisa tunnelma, siellä oli heti hyvä olla.

mantyniemi-mokki-sisalta-lomalehto-2

Havahduimme myös siihen, että tilaa mökissä oli paljon enemmän kuin olimme ajatelleet. Toki kahdestaan kaikki tila ei meillä viikonlopun aikana käytössä ollut, mutta isolle perheelle tai vaikkapa kaveriporukalle mökissä riittäisi mainiosti tilaa.

No, nautimme kyllä itsekin valtavasti mökin väljyydestä viikonlopun aikana.

mantyniemi-mokki-sisalta-lomalehto

Tutustuessamme mökkiin, järveltä alkoi kuulua auton ääntä. Mökin isäntä Ilpo viiletti pakettiautollaan pitkin järven jäätä kohti rantaamme palju peräkärryssään.

Ryntäsimme rantaan ja saimme kiinnostuneena seurata hänen touhujaan, kun hän teki avannon moottorisahalla, pumppasi vedet paljuun ja laittoi sen lämpiämään meitä varten.

Kylläpä näytti helpolta. Ilpo lienee tehnyt kyseistä hommaa jokusen kerran…

ilpo-tekee-avantoa

Ilpo toivotteli meille ihanaa iltaa ja lähti ajelemaan takaisin kotiinsa järvenselkää pitkin.

Me jatkoimme paljun lämmittelyä ja teimme siinä ohessa tulet pihan grillikatokseen. Oli ihanan hiljaista.

Mistään ei kuulunut mitään muita ääniä kuin nuotiomme tulen rätinä. Grillasimme lohta lisukkeineen. Miten ruoka maistuikaan niin hyvälle!

makkaran-paistoa-takassa

Syötyämme laitoimme rantasaunan lämpiämään ja odotellessa istuksimme ulkona kivellä ja katselimme järvelle.

Kaikki oli niin kaunista. Mieli todellakin lepäsi. Juuri tätä olimme tarvinneet!

Sauna alkoi olla lämmin ja paljussakin oli jo yli 30 astetta.

Rantasaunan löylyt olivat niin ihanan pehmeät verrattuna oman pienen sähkösaunamme kuiviin löylyihin.

Aikamme löylyä heitettyämme oli aika pulahtaa paljuun. Meille molemmille se oli elämämme toinen kerta paljussa. Ilpo oli tehnyt meille jäästä lyhtyjä paljun ja avannon viereen ja laitoimme niihin roihut palamaan.

tunnelmallinen-avanto

Hennalta pääsi melkein itku, kun istuimme paljun lämpöiseen veteen ja katselimme ympärilleni.

Ei ollut kiire mihinkään, olo oli niin hyvä ja onnellinen ja pimeässä jäälyhdyt näyttivät upeilta.

Otimme paljon kuvia, mutta tunnelmaa on hankala kuvailla kuvin tai sanoin. Se pitää itse kokea.

Henna uskaltautui myös avantoon. Avanto oli ihan paljun vieressä, joten sieltä pääsi nopeasti takaisin nauttimaan paljun lämmöstä.

Istuimme paljussa yhteen menoon yli kaksi tuntia. Tämä kokemus kaikkinensa oli meille molemmille todellinen elämys ja itselleni yksi koko elämäni rentouttavimmista hetkistä.

Sanat eivät riitä kertomaan kokemuksesta. Suosittelen lämpimästi kokemaan tämän Lomalehdossa itse esimerkiksi perheen tai ystävien kanssa. Siitä jää ihanat muistot ja se antaa takuuvarmasti uutta virtaa arkeen.

palju-mokilla-on-ihana-landscape

Paljusta kömmimme pesulle ja sitten mökkiin nukkumaan. Unta ei tarvinnut odotella. Mäntyniemi-mökki tarjosi meille mahtavat yöunet tämän ihanan illan jälkeen.

***

Lauantaina olimme sopineet menevämme Utan ja Ilpon kanssa kodalle makkaranpaistoon. Keli oli ihanan aurinkoinen, juuri täydellinen sää ulkoiluun.

Lähdimme kodalle kävellen jäätä pitkin Utan kanssa. Ilpo ajeli edeltä moottorikelkalla, hänellä kun oli mukana sukset ja lumikengät sekä muut varusteet.

Utan ja Ilpon Nemo-koira juoksenteli haltioituneena edestakaisin järven jäällä. Koiran riemua oli hauska katsella.

upea-talvisaa-lomalehdossa

Pian edessämme avautui näkymä huikealle kalliolle, jonka päällä Uta kertoi kodan ja laavun olevan.

Ilpo oli tehnyt ladun kallion juurelle, jossa hiihtelimme ennen kodalle menoa hetken upeissa maisemissa.

loistavat-ladut-maisemat-hiihtaa

Sitten kiipesimme kallion laelle. Eipä voisi kodalla ja laavulla parempaa paikkaa olla…

Kalliolta avautui uskomattomat näkymät ja en voinut olla pohtimatta, miltähän ne mahtavat kesällä näyttää.

Päätimme, että tulemme sinne heti lumien ja järven sulettua uudelleen.

upeat-maisemat-kodalta

Ilpo teki tulet sekä kotaan, että laavulle ja kehotti meitä paistamaan makkaraa. Hän pisti myös nokipannukahvit tulille.

Yllätykseksemme Uta kaiveli repusta letunpaistotarvikkeet ja rupesi paistamaan kodassa muurinpohjalettuja! Saimme siis herkutella oikein todenteolla.

lettuja-lounaaksi

Utan, Ilpon, heidän poikansa ja ihanan Nemo-koiran seurassa olisi viihtynyt kodalla pitempäänkin, mutta lumikenkäily alkoi jo houkutella, joten pakkasimme tavarat kasaan ja lähdimme kohti Lomalehdon luontopolkua ja suota, jossa Ilpo kertoi olevan juuri sopivan paikan lumikenkäilyä varten.

Kumpikaan meistä ei ollut kunnolla koskaan aiemmin kyseistä hommaa harrastanut, joten aluksi tunsimme olomme hyvin kömpelöiksi. Mutta kun homma lähti sujumaan, niin sitä ei olisi malttanut lopettaa ollenkaan!

lumikengat-menoksi

Ensi talveksi täytynee hankkia omat lumikengät. Ihan mahtavaa, kun voi liikkua metsässä vapaasti missä vain! Sauvojen kanssa lumikenkäily on myös todella hyvä kuntoilumuoto ja samalla saa hengittää metsän raikasta ilmaa.

Lumikenkäiltyämme Uta kysyi, haluaisimmeko nähdä heidän muita mökkejään. Tottakai halusimme!

Jokaisella mökillä oli täysin oman tunnelmansa. Ne on sisustettu eri tavoilla ja pihapiiri on jokaisessa omanlaisensa.

Yhteistä kaikilla mökeillä on se, että niissä saa olla täysin omassa rauhassa, lähinaapureita ei ole.

norppatorppa-mokki

Mietimme omaa suosikkiamme mökeistä ja valintaa oli mahdoton tehdä. Kaikki olivat niin ihania ja vertailu oli mahdotonta. Täytynee lähivuosina viettää viikonloppu tai pidempikin aika niistä jokaisessa!

Nyt on ainakin selvää se, että mökkilomapaikkaa ei tarvitse enää koskaan etsiä, se on nyt löytynyt.

Mökkikierroksen jälkeen palasimme omalle mökillemme ja ryhdyimme taas grillaamaan. Ruokien valmistuessa menimme hetkeksi ottamaan aurinkoa rannan kivelle. Kyllä, kesä on selvästi pian tulossa! Aurinko lämmitti niin mukavasti.

kevat-tulee-lomalehtoon

Olo oli pirteä reippaan ulkoilun jälkeen.

Aloimme syötyämme haaveilla taas saunasta ja paljusta ja siksipä asialle oli tehtävä jotain. Mökissä oli myös kiva sähkösauna ja päätimme testata tällä kertaa sitä.

Laitoimme taas paljun lämpiämään, mikä olikin helppoa, kun vedet olivat siellä jo valmiina odottamassa.

Odotellessa otimme sisällä mukavan rennot asennot ja katselimme hetken TV:tä. Sitten laitoimme takkaan tulet ja nautimme kahdenkeskisestä ajasta takkatulta tuijottaen.

viinia-takkatulen-aaressa

Palju lämpesi hämmästykseksemme todella nopeasti, koska vesi oli eilisen jäljiltä vielä melko lämmintä. Siispä saunan kautta jälleen paljuun lillumaan!

Huokaisimme yhteen ääneen, kun huomasimme yllämme olevan kirkkaan tähtitaivaan. Taivaalla oli myös iso kuu valaisemassa iltaa. Piti ihan nipistää itseään, jotta uskoi kaiken olevan totta.

Jos eilinen oli ollut uskomaton kokemus, niin tämä oli kuin suoraan sadusta tai täydellisestä unesta.

Emme tule koskaan unohtamaan tätä ihmeellistä elämystä.

Nautimme olostamme tähtitaivaan alla paljun lämmössä melkein kolme tuntia, käyden välillä istumassa saunan lauteilla.

Elämämme tähän asti ihanin lauantai-ilta!!!

tyytyvainen-pari-rentoutuu-mokilla

Sitten vähän iltapalaa ja pehmoisten peittojen alle nukkumaan. Uni tuli heti.

Nukuimme aivan valtavan pitkät ja hyvät yöunet. Keitimme aamukahvit, söimme aamupalaa ja ryhdyimme pakkailemaan tavaroitamme haikein mielin.

Kävimme vielä hiukan kiertelemässä pihapiirissä ikään kuin hyvästelemässä kaiken.

Meidän molempien ajatukset olivat samat: Tänne tulemme uudestaan, pian!

Uta ja Ilpo tulivat pian mökille, juttelimme hetken ja hyvästelimme. Pakkasimme tavarat autoon ja lähdimme ajamaan kohti Mikkeliä rentoutunein ja onnellisin mielin.

Lomalehto tarjosi meille upeita elämyksiä ja täysin uusia, ikimuistoisia kokemuksia! Kiitos Uta ja Ilpo, olette ihania!

Jos etsit täydellistä mökkilomakohdetta, Lomalehto on ainoa oikea vaihtoehto. Voimme lämpimästi suositella!